Briefadres aanvragen

  • Een briefadres is het adres waar u uw post ontvangt van officiële instellingen zoals de Belastingdienst.
  • U kunt een briefadres aanvragen als u bijvoorbeeld tijdelijk geen woonadres heeft.
  • U vraagt een briefadres persoonlijk aan bij de gemeente.
  • Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn.
  • Om een briefadres aan te vragen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen.
  • Een medewerker van de gemeente Zeewolde neemt telefonisch contact met u op. De medewerker kijkt of u aan de voorwaarden voldoet.
  • Als u aan de voorwaarden voldoet, maakt de medewerker een afspraak voor u om het briefadres aan te vragen.
Contactformulier briefadres

Nodig bij uw aanvraag

  • Uw geldige identiteitsbewijs
  • Ondertekende, schriftelijke toestemming van de briefadresgever
  • Identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever

Wat u moet weten

Wanneer u een briefadres kunt aanvragen

  • Bij het ontbreken van een woonadres door dak - of thuisloosheid
  • Bij de uitoefening van een ambulant beroep (bijvoorbeeld binnenvaartschipper)
  • Bij een kort verblijf in het buitenland (korter dan 8 maanden)
  • Bij een verblijf in een blijf-van-mijn-lijfhuis
  • Bij een verblijf in een verpleegtehuis
  • Om veiligheidsredenen

Briefadres voor iemand anders aanvragen

Wie een briefadres kan aanvragen voor iemand anders:

  • Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar die een briefadres nodig hebben.
  • Een partner(getrouwd of geregistreerd partnerschap) kan voor de andere partner een briefadres aanvragen als hij/zij daarvoor schriftelijk gemachtigd is door die partner
  • Meerderjarige kinderen kunnen voor een ouder een briefadres aanvragen als zij daarvoor gemachtigd zijn door die ouder

Daarnaast kunnen ook de volgende personen een briefadres aanvragen voor iemand anders:

  • Elke meerderjarige voor een persoon die hem/haar daartoe schriftelijk gemachtigd heeft.
  • Het hoofd van de instelling waar u gaat wonen.